Utěsnění povrchu nové generace - Metasu Lubrus



metasu logo

 

   Metasu Lubrus je těsnící lak nové generace vyvinutý Japonskou pobočkou koncernu Technic na zakázku pro automobilku Toyota.
    Dva základní požadavky byly vysoká rezistence vůči korozi - minimálně 1000h v solné komoře a nízký koeficient tření, který se nebude měnit používáním dle normy VDA.
 

Pro jaké materiály je určený
 

Metasu Lubrus je určen pro kombinace:

  • galvanický zinek + chromátová pasivace
  • slitiny zinku + chromátová pasivace
  • chemické povlaky na bázi zinku
 

Nízký koeficient tření

 
   Smyslem tohoto požadavku ze strany Toyoty bylo, aby při utahování a povolování šroubů nenarůstal odpor způsobený narůstajícím koeficientem tření a tím pádem byl jednak usnadněn servis a jednak aby nedocházelo k mechanickému poškození komponent.
   Tohoto požadavku bylo dosaženo a produkt úspěšně splňuje příslušnou normu VDA (graf 1), kdy ani po 10 cyklech nedošlo ke změně koeficientu tření nad rámec přesnosti měření.
 
 
 
   Díky koncepci produktu, kdy se skládá ze tří komponent a je dodáván již namíchan, jsme schopni našemu zákazníkovi nabídnout možnost přesně si nadefinovat jaký chce výsledný koeficient tření, několik příkladů je uvedeno v tabulce 1.
 
 
* 1)  včetně technologie chemického povlakovaní vločkami zinku
 
 

Korozní odolnost
 

   Vzhledem k vysokým nárokům automobilového průmyslu, byl požadavek na odolnost v solné komoře 1000h a více pro kombinaci galvanický zinek+chromát+Lubrus. Tento požadavek produkt zvládá, červená rez se dokonce objevila u testované sady až po 1560h.
 

Vzhled
 

   Metasu Lubrus pozitivním způsobem ovlivňuje vzhled, je ho schopen sjednotit ať už se jedna o variantu na černé a nebo bílé chromáty - dokonce sjednotí vzled i u různých typů chromátů. Vedlejší efekt je, že výsledný povrch po aplikaci ztrácí iridiscenci.
 
 
 
 
 

Technologický postup

 
Schéma aplikace na kombinace Zinek+chromátová pasivace je následující:
 
 
   Je možné použít běžné vybavení díky tomu, že tento produkt využívá jako nosné médium vodu a není nebezpečný nebo agresivní.
      Metasu Lubrus se nanáší ponorem, následně je zapotřebí použít odstředivku pro odstranění nadbytečného laku. Pokud je nanášen na závěsu na větší předměty, pak je potřeba použít proud vzduchu namísto odstředivky. Jako finální krok procesu následuje sušení při 100°C po dobu 10minut.
 
 
   Tento produkt byl vyvinut pro automobilový průmysl, ale najde své využití všude tam, kde je požadavek na vysokou korozní odolnost a nízký koeficient tření, lze najít spoustu zajímavých aplikací tohoto procesu a pokud by byla tato technologie pro Vás zajímavá, rádi s Vám probereme její možnost pro Vaše specifické potřeby.